*

Henna Kupsala www.hennakupsala.fi

Jokainen päivä voisi olla Osta työtä Suomeen -päivä

  • Jokainen päivä voisi olla Osta työtä Suomeen -päivä

Tänään perjantaina 4.12 vietetään ensimmäistä kertaa Osta työtä Suomeen –päivää. Vastapainoksi Älä osta mitään –päivää vietettiin viikko sitten 27.11.

Molemmat päivät ovat hyviä. On selvää, että ympäristön globaalit ongelmat johtuvat pääosin elämästämme hyperkulutuksen aikakaudesta, jota leimaa kertakäyttökulttuuri ja se, että kulutamme vuodesta toiseen surutta enemmän kuin maapallo kykenee tuottamaan. Monien kaupoistamme löytyvien tuotteiden kohdalla niin ympäristövaikutukset kuin tuotantomaan työolosuhteetkin voivat olla täysi mysteeri. Ajatuskin siitä, että kaupassa hypistelemäni vaate on voitu tehdä lapsityövoimalla tai siinä käytetyn kankaan värjäys on voinut saastuttaa paikallisia vesistöjä, on surullinen. Periaatetta, jonka mukaan toiselle kannattaa tehdä vain sitä mitä haluaisi itselleenkin tehtävän, voi soveltaa myös ostoksilla.

Suomalaisen suosiminen on ekoteko. Suomessa työolosuhteet ovat kunnossa ja työntekijät saavat työstään paremman palkan kuin halpatuotantomaiden liukuhihnatehtaissa. Tehdashallit eivät romahtele työntekijöiden päälle ja lapset saavat olla lapsia. Ympäristön huomioiminen on suomalaisissa yrityksissä eri luokkaa kuin monessa muussa paikassa, eikä korruptiota juurikaan ole. Jos lopputuotteen raaka-ainekin on kotimainen, jää hiilijalanjälki ulkomailla tuotettua huomattavasti pienemmäksi. 

Suomalainen työ ei ole kuitenkaan itsestään selvyys. Aidosti kotimaisia vaatteita, keramiikkaa, huonekaluja tai esimerkiksi kenkiä on entistä vaikeampi löytää kaupoista. Se on sääli, sillä suomalainen laatu on huippuluokkaa. Siinä missä ylikansallisesta halpisketjusta ostettu sesonkivaate sanoo yhteistyösopimuksen irti jo muutaman pesun ja käyttökerran jälkeen, laadukas kotimainen kestää hyvällä pidolla parhaimmillaan vuosikymmenen.

Suomen kauppatase on viime vuosina näyttänyt lähinnäkin murheelliselta. Syyttävä sormi osoittaa milloin teollisuuden kilpailukyvyn heikkouteen, suomalaisen työn kalleuteen, Euroon tai ahneudessaan tuotantonsa Suomesta ulosmittaaviin yhtiöihin. Itse osoittelin syyttävällä sormella viimeksi Arabiaa, kun loppukin tuotanto siirtyy pois Suomesta. Arabian tuotteiden ostaminen päättynee minun osaltani siihen. Thaimaalaisia muumimukeja en osta. Se on minun mielenilmaukseni ja kannanottoni suomalaisen tuotannon puolesta. Selittelyt kotimaisesta suunnittelusta eivät vetoa, sillä taiteilijoiden lisäksi haluan myös suomalaisen työläisen saavan voita leipänsä päälle ja perinteisen tuotannon säilyvän Suomessa.

Pelkkä rutiseminen ei kuitenkaan auta. Meillä kuluttajilla on suuri valta. Voimme tarjota töitä naapurillemme tai ottaa sen häneltä pois. Voimme rakentaa kestävää yhteiskuntaa – tai tuhota sen. Valinta on meidän, eikä kukaan muu voi tehdä sitä puolestamme. Kaikkea ei voi ulkoistaa eikä vastuuta sälyttää aina jollekin muulle. Me päätämme.

Se, että ostaa edes yhtenä päivänä pelkästään suomalaista, on hyvä alku. Jokainen päivä voisi kuitenkin olla osta työtä Suomeen –päivä. Ainakin niiden tuotteiden osalta, mitä suomalaisena vielä saa. Älä osta mitään –päivän viettäminenkään ei ole sen jälkeen ollenkaan paha juttu, kun kulutus muutoin pyörittää oman kansantaloutemme rattaita. Koska suomalaisen ostaminen on myös ekologisesti kestävämpää, ei ostamisesta tarvitse potea huonoa omaatuntoa. Jos perinteisten suomalaisten brändien tuotteita ei kotimaisena kaupoista enää löydy, kannattaa tutustua suomalaisten käsityöläisten ja pienempien yrittäjien tuotantoon. Ostaessa on mukava tietää, kenet ostopäätöksellään työllistää.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Neljä huomiota miksei Suomalaista työtä enään ole:

1.Kiinailmiöstä tuli maailmanlaatuinen trendi koska muualla työ on hikipajoissa nälkäpalkalla edullista, sitten siirtyivät pääkonttorit veroparatiiseihin koska muuten joutuu maksamaan veroja.

4.Sitten on se että kotimaisista tuotteista varsinkin ruuasta on kaupoilla käsitys että Suomalainen ostaa Suomalaista vaikka vaikka hinta kate tuotteessa olisi suurempi kuin ulkomaisissatuotteissa tai kaupan omissa alikatteisissa merkeissä.

3.Vaatteidenkulurukseen taas liittyy laadun lisäksi mukavuus, ulkonäkö ja indentiteetti, ihmiset haluavat korostaa enemmän itseään ja pukeutua samalla rennosti näin esim halpatyövoimaa käyttävä H&M on lyönyt läpi elämällä trendien mukanakuna.

4.Suomalaisilla ei ole varaa Suomalaiseen työhön koska Suomalainen työ on liian kallista (paradoksi) ja Suomen verotus liian korkeaa. Erityisesti ALVia on kehotettu jo seitsemän vuotta sitten laskemaan keskieuroopan tasolle.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Saa myös nähdä tuoko digitalisaatio, automatisointi, robotit ja 3d tulostin yrityksi takaisin Suomeen, varsinkin kun polttoaineen hinta kääntyy jälleen nousuu halvasta öljystä ja kivihiilestä huolimatta.

Toimituksen poiminnat