*

Henna Kupsala www.hennakupsala.fi

Ihmissalakuljetus on saatava loppumaan

Yle uutisoi 21.9 Suomessa toimivista rikollisista, jotka kiristävät ja uhkailevat matkalippunsa velaksi ostaneita turvapaikanhakijoita. Monet kiristettävät päätyvät ihmiskaupan uhreiksi; Osaksi rikollista toimintaa tai pimeään työhön, lähtömaahan jääneiden läheisten vahingoittamisen uhalla. 

Ihmissalakuljetuksesta on tullut huumekauppaakin tuottoisampi bisnes. On äärimmäisen vaarallista, kun sota, hätä, auttamishalu ja rikollisuus kietoutuvat yhteen. Ihmissalakuljettajat elävät sekasorrosta ja myös siitä, että joku jossakin kaukana haluaa auttaa. Mikäli sotaa ja hätää ei olisi, ei olisi kuljetettavia. Mikäli kaukana odottavia, rajat auki olevia maita ei olisi, ei olisi minne kuljettaa.

Yhtälö on synnyttänyt rikollisten räätälöimät pakettimatkat, jotka alkavat kumivenekyydillä Välimeren yli ja jatkuvat täyteen ahdetuissa kuorma-autoissa halki Euroopan. Moni menehtyy matkalle. Lapsia huuhtoutuu rannoille, ja moottoritien laidalta voi hylätystä kylmäkuljetusautosta löytyä kymmeniä ahtaudessa tukehtuneita nuoria, jotka luulivat ostaneensa itselleen tulevaisuuden. Kotiin jäänyt perhe odottaa tietoa turvallisesta perillepääsystä – turhaan. Matka ei vastannutkaan niitä mielikuvia, joilla se myytiin.

Rauha tarkoittaisi ihmissalakuljettajille tuottoisan bisneksen loppumista. Mitä sekasortoisempi tilanne, sen parempi heille. Ei ole vaikea päätellä, että bisneksen tuotoilla rahoitetaan terroristijärjestöjä ylläpitämään konflikteja pakolaisten lähtömaissa. Kiinni jääneiden salakuljetustyöläisten tilalle saadaan aina uusia niistä velaksi pakettimatkansa ostaneista. Sodan ja rahan symbioosi toimii kuin ikiliikkuja, kunnes veneestä vedetään tulppa pois. Rauhaa ei saavuteta ennen kuin rahalta katkaistaan siivet.

EU on nyt menettänyt rajojensa hallinnan. Se voi lopettaa salakuljettajien toiminnan vain sulkemalla rajansa hallitsemattomalta Eurooppaan tulolta. Kun pakolaisleirit ja ensivaiheen turva sodan jaloista olisivat kriisialueiden läheisyydessä EU:n ulkopuolella ja jokainen maa hakisi turvapaikanhakijansa leireiltä itse, ei kenenkään tarvitsisi enää joutua salakuljettajien armoille Eurooppaan pyrkiessään. Kun ei ole minne kuljettaa, toiminta loppuu. Rajojen sulkeminen pelastaisi tuhansien pakolaisten hengen epätoivoisella matkalla. Se pelastaisi myös monta kotia ja henkeä konfliktialueilla, kun rahoitus salakuljetusbisneksen kautta loppuisi.

Eurooppa tarvitsee aitoa ihmisyyttä. Sitä ei salakuljettajilta ja terroristijärjestöiltä löydy. Välimeri ei saa olla enää yhdenkään perheen hauta eikä kylmäkuljetuskontti kenenkään kohtalo. Muutos parempaan lähtee vain tosiasiat tunnustamalla; Ajatus avoimesta ja auttavan kätensä ojentavasta Euroopasta on kääntynyt itseään vastaan. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Ihmissalakuljetus on liiketoimintaa. Liiketoiminta jatkuu ja kasvaa niin kauan kuin se on kannattavaa ja sen tarjoamille palveluille on kysyntää. Jos siis haluamme saada tämän liiketoiminnan loppumaan, se on tehtävä kannattamattomaksi ja kysyntä täytyy saada loppumaan. Kannattavuuteen on vaikea vaikuttaa. Salakuljetuksessa käytettävien kulkuvälineiden takavarikointi ja hävittäminen vaikuttaa vain vähän. Kysyntään on helpompi vaikuttaa. Lähtöalueelle täytyy saada tieto, että todellisuudessa salakuljettajat eivät pysty toimittamaan sitä mitä markkinoivat. Tämä tarkoittaa käytännössä rajojen sulkemista niiltä, joilla ei ole asianmukaisia matkustusasiakirjoja. Koska matkustusasiakirjojen väärennys on yleistä, tämä tarkoittaa myös sitä, että käsiteltäväksi otetaan ainoastaan virallisten kanavien kautta tulleiden henkilöiden hakemuksia. Ja lopuksi, tämä tiukentunut käytäntö on tehokkaasti viestittävä lähtöalueille.

Käyttäjän HennaKupsala kuva
Henna Kupsala

Juuri näin. Salakuljettajilta pitää viedä mahdollisuus toimia. Sitä kautta saadaan leikattua myös kaaosta ylläpitävien terroristijärjestöjen rahoitusta.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Ei turvapaikanhakijalla ole tarvittavia matkustusasiakirjoja.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Pitäis, pitäis, ja kai jotkut tekevät parhaansa. Mutta samoin kuin huumekaupassa rikollisorganisaation huipulla linnoutautuneet pääpomot tuskin koskaan saada kiinni.
Viime päivinä täällä kiinniotetut salakuljettajat ovat kaiketi lähinnä yksittäisyrittäjiä.

Käyttäjän HennaKupsala kuva
Henna Kupsala

Se juuri on ongelma. Päätekijöitä, eli niitä jotka tuotot lopulta käärivät, ei saada koskaan kiinni. Juuri tämän vuoksi bisneksen mahdottomaksi tekeminen on ainoa keino lopettaa ihmissalakuljetus. Kiinni jääneitä ovat alemman tason työntekijät tai yksittäiset pientä "liiketoimintaa" pyörittävät. Monet heistä voivat olla niitä, jotka ovat omalle salakuljettajalleen velkaa ja maksavat näin velkojaan.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Ja salakuljetetut vuorostaan saattavat kuljetta huumeita. Mutta ongelma onkin miten tehdä bisneksen mahdottomaksi.

Käyttäjän HennaKupsala kuva
Henna Kupsala

Lainaan omaa tekstiäni:

"Se (EU) voi lopettaa salakuljettajien toiminnan vain sulkemalla rajansa hallitsemattomalta Eurooppaan tulolta. Kun pakolaisleirit ja ensivaiheen turva sodan jaloista olisivat kriisialueiden läheisyydessä EU:n ulkopuolella ja jokainen maa hakisi turvapaikanhakijansa leireiltä itse, ei kenenkään tarvitsisi enää joutua salakuljettajien armoille Eurooppaan pyrkiessään. Kun ei ole minne kuljettaa, toiminta loppuu. Rajojen sulkeminen pelastaisi tuhansien pakolaisten hengen epätoivoisella matkalla. Se pelastaisi myös monta kotia ja henkeä konfliktialueilla, kun rahoitus salakuljetusbisneksen kautta loppuisi."

Jos Eurooppaan pääsisi vain konfliktialueiden lähistöllä sijaitsevien pakolaisleirien kautta, se poistaisi yhtälöstä sen jota salakuljettajat tällä hetkellä hoitavat, eli matkan. Hyvänä puolena olisi myös se, että Euroopan valtiot voisivat tällöin valita kiintiöpakolaisiksiin leireiltä juuri ne hädänalaisimmat, joilla ei tällä hetkellä ole mitään mahdollisuuksia pyrkiä eurooppaan (köyhät naiset ja lapset, sodassa vammautuneet ym.).

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Noita argumenttejasi on jauhettu täällä kyllästymiseen asti. Olen lukuisia kertoja vastannut niihin. Joten kysyn vain: miten suljet Välimeren?
PM:kin kehtaa syyttää Kreikkaa. Muut maat ovat jättäneet Italian ja Kreikan vuosikaupalla pinteeseen Dublinin sopimukseen vedoten ja YK:n pakolaisleirit ilman riittäviä varoja.

Käyttäjän HennaKupsala kuva
Henna Kupsala

Siinäpä kysymys, johon toivottavasti löytyy EU:n kokouksessa vastaus. Käytännössä tarkoittaisi varmaankin Välimerellä partiointia ja salakuljetusalusten käännyttämistä. Mikäli ihmisiä pitäisi aluksilta pelastaa, niin heitä ei toimitettaisi euroopan etelälaidalle edelleen oman onnensa nojaan ja seuraavan salakuljettajan armoille, vaan pakolaisleirille odottamaan turvapaikkapäätöstä johonkin EU-maahan.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Miten käännytät kumijollan jolla ei ole edes kapteenia?
Pelastetut on toimitettu reservaatteihin niin paljon kun niihin on mahtunut. Mutta miten muu eurooppa voi olettaa, että Kreikalla olisi vara heistä huolehtia kun ei edes myönnetä velkasaneerausta.
Niinpä, nyt ruvetaan etsimään vastauksia kun tilanne on räjähtänyt käsiin, vaikka se oli jo vuosia sitten ennakoitavissa.

Käyttäjän HennaKupsala kuva
Henna Kupsala Vastaus kommenttiin #10

Näinpä. Kreikan kykenemättömyys on ollut tiedossa. Tästä silmien sulkemisesta maksetaan hintaa nyt. Etukäteen viisaitakin on varmasti ollut, mutta ei ole kuunneltu. Jälkiviisaus tässä tilanteessa tuottaa lähinnäkin tuskaa, jospa sieltä jostakin löytyisi kuitenkin myös se ratkaisun avain. Tavoitteen ainakin pitäisi olla kaikille harvinaisen selvä.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #11

Suomi antoi jo Unkarille muutama talvitelttaa pakolaisten majoittamiseksi.

Jaakko Häkkinen

EU on jo laatinut suunnitelman ihmissalakuljetuksen torjumiseksi ja Välimeren luvattoman liikenteen palauttamiseksi lähtösatamiin.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Hyvä jos toimii käytännössä.

Jaakko Häkkinen

Juuri näin. Nykyjärjestelmässä rikkaat ja röyhkeät pääsevät jonon ohi Eurooppaan, kun oikeasti hädänalaiset ja kodittomat odottavat vuosia pakolaisleireillä.
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/202638-turva...

Kiintiöpakolaisten jaossa (mitä reittiä kaikki turvapaikanhakijatkin tulisivat) taas voisi jakaa tulijoita "kummikansoittain" eri maihin, niin maahanmuuttajien keskinäiset nahistelut eivät tulisi mukana kaikkialle.
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/203078-kummi...

Toimituksen poiminnat