Ihmissalakuljetus on saatava loppumaan
Yle uutisoi 21.9 Suomessa toimivista rikollisista, jotka kiristävät ja uhkailevat matkalippunsa velaksi ostaneita turvapaikanhakijoita. Monet kiristettävät päätyvät ihmiskaupan uhreiksi; Osaksi rikollista toimintaa tai pimeään työhön, lähtömaahan jääneiden läheisten vahingoittamisen uhalla.
Ihmissalakuljetuksesta on tullut huumekauppaakin tuottoisampi bisnes. On äärimmäisen vaarallista, kun sota, hätä, auttamishalu ja rikollisuus kietoutuvat yhteen. Ihmissalakuljettajat elävät sekasorrosta ja myös siitä, että joku jossakin kaukana haluaa auttaa. Mikäli sotaa ja hätää ei olisi, ei olisi kuljetettavia. Mikäli kaukana odottavia, rajat auki olevia maita ei olisi, ei olisi minne kuljettaa.
Yhtälö on synnyttänyt rikollisten räätälöimät pakettimatkat, jotka alkavat kumivenekyydillä Välimeren yli ja jatkuvat täyteen ahdetuissa kuorma-autoissa halki Euroopan. Moni menehtyy matkalle. Lapsia huuhtoutuu rannoille, ja moottoritien laidalta voi hylätystä kylmäkuljetusautosta löytyä kymmeniä ahtaudessa tukehtuneita nuoria, jotka luulivat ostaneensa itselleen tulevaisuuden. Kotiin jäänyt perhe odottaa tietoa turvallisesta perillepääsystä – turhaan. Matka ei vastannutkaan niitä mielikuvia, joilla se myytiin.
Rauha tarkoittaisi ihmissalakuljettajille tuottoisan bisneksen loppumista. Mitä sekasortoisempi tilanne, sen parempi heille. Ei ole vaikea päätellä, että bisneksen tuotoilla rahoitetaan terroristijärjestöjä ylläpitämään konflikteja pakolaisten lähtömaissa. Kiinni jääneiden salakuljetustyöläisten tilalle saadaan aina uusia niistä velaksi pakettimatkansa ostaneista. Sodan ja rahan symbioosi toimii kuin ikiliikkuja, kunnes veneestä vedetään tulppa pois. Rauhaa ei saavuteta ennen kuin rahalta katkaistaan siivet.
EU on nyt menettänyt rajojensa hallinnan. Se voi lopettaa salakuljettajien toiminnan vain sulkemalla rajansa hallitsemattomalta Eurooppaan tulolta. Kun pakolaisleirit ja ensivaiheen turva sodan jaloista olisivat kriisialueiden läheisyydessä EU:n ulkopuolella ja jokainen maa hakisi turvapaikanhakijansa leireiltä itse, ei kenenkään tarvitsisi enää joutua salakuljettajien armoille Eurooppaan pyrkiessään. Kun ei ole minne kuljettaa, toiminta loppuu. Rajojen sulkeminen pelastaisi tuhansien pakolaisten hengen epätoivoisella matkalla. Se pelastaisi myös monta kotia ja henkeä konfliktialueilla, kun rahoitus salakuljetusbisneksen kautta loppuisi.
Eurooppa tarvitsee aitoa ihmisyyttä. Sitä ei salakuljettajilta ja terroristijärjestöiltä löydy. Välimeri ei saa olla enää yhdenkään perheen hauta eikä kylmäkuljetuskontti kenenkään kohtalo. Muutos parempaan lähtee vain tosiasiat tunnustamalla; Ajatus avoimesta ja auttavan kätensä ojentavasta Euroopasta on kääntynyt itseään vastaan.
Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!
NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)
Ihmissalakuljetus on liiketoimintaa. Liiketoiminta jatkuu ja kasvaa niin kauan kuin se on kannattavaa ja sen tarjoamille palveluille on kysyntää. Jos siis haluamme saada tämän liiketoiminnan loppumaan, se on tehtävä kannattamattomaksi ja kysyntä täytyy saada loppumaan. Kannattavuuteen on vaikea vaikuttaa. Salakuljetuksessa käytettävien kulkuvälineiden takavarikointi ja hävittäminen vaikuttaa vain vähän. Kysyntään on helpompi vaikuttaa. Lähtöalueelle täytyy saada tieto, että todellisuudessa salakuljettajat eivät pysty toimittamaan sitä mitä markkinoivat. Tämä tarkoittaa käytännössä rajojen sulkemista niiltä, joilla ei ole asianmukaisia matkustusasiakirjoja. Koska matkustusasiakirjojen väärennys on yleistä, tämä tarkoittaa myös sitä, että käsiteltäväksi otetaan ainoastaan virallisten kanavien kautta tulleiden henkilöiden hakemuksia. Ja lopuksi, tämä tiukentunut käytäntö on tehokkaasti viestittävä lähtöalueille.
Pitäis, pitäis, ja kai jotkut tekevät parhaansa. Mutta samoin kuin huumekaupassa rikollisorganisaation huipulla linnoutautuneet pääpomot tuskin koskaan saada kiinni.
Viime päivinä täällä kiinniotetut salakuljettajat ovat kaiketi lähinnä yksittäisyrittäjiä.
Ja salakuljetetut vuorostaan saattavat kuljetta huumeita. Mutta ongelma onkin miten tehdä bisneksen mahdottomaksi.
Noita argumenttejasi on jauhettu täällä kyllästymiseen asti. Olen lukuisia kertoja vastannut niihin. Joten kysyn vain: miten suljet Välimeren?
PM:kin kehtaa syyttää Kreikkaa. Muut maat ovat jättäneet Italian ja Kreikan vuosikaupalla pinteeseen Dublinin sopimukseen vedoten ja YK:n pakolaisleirit ilman riittäviä varoja.
Miten käännytät kumijollan jolla ei ole edes kapteenia?
Pelastetut on toimitettu reservaatteihin niin paljon kun niihin on mahtunut. Mutta miten muu eurooppa voi olettaa, että Kreikalla olisi vara heistä huolehtia kun ei edes myönnetä velkasaneerausta.
Niinpä, nyt ruvetaan etsimään vastauksia kun tilanne on räjähtänyt käsiin, vaikka se oli jo vuosia sitten ennakoitavissa.
EU on jo laatinut suunnitelman ihmissalakuljetuksen torjumiseksi ja Välimeren luvattoman liikenteen palauttamiseksi lähtösatamiin.
Juuri näin. Nykyjärjestelmässä rikkaat ja röyhkeät pääsevät jonon ohi Eurooppaan, kun oikeasti hädänalaiset ja kodittomat odottavat vuosia pakolaisleireillä.
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/202638-turva...
Kiintiöpakolaisten jaossa (mitä reittiä kaikki turvapaikanhakijatkin tulisivat) taas voisi jakaa tulijoita "kummikansoittain" eri maihin, niin maahanmuuttajien keskinäiset nahistelut eivät tulisi mukana kaikkialle.
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/203078-kummi...
Kommentoi 15 kommenttia